Loading...

3 grunde til,
at CFO’en er afgørende
for den digitale omstilling

CFO’en spiller en vigtig, men desværre ofte overset rolle i digital omstilling. At involvere økonomidirektøren i større omfang, kan hjælpe organisationer med at indfri omstillingens fulde værdi og potentiale. 

Digitalisering er på dagsordenen i alle virksomheder i dag. Alle taler om det. Alle vil have det. Ingen vil tage ansvaret. Sat på spidsen i hvert fald. 

Det kan være en hovedpine for organisationer at finde ud af, hvor hovedansvaret for at drive digitaliseringen skal placeres. Det lette svar er it-afdelingen, men det duer ganske enkelt ikke, hvis målet er at omstille hele organisationen og sikre dens eksistensgrundlag mange år ind i fremtiden. 

Hovedansvaret skal – som så meget andet – placeres på ledelsesgangen. Ingen kan lede det alene, men økonomidirektøren spiller en ofte overset og dog afgørende rolle. 

Den digitale omstilling
Der er 3 hovedområder, hvor CFO’en kan spille en afgørende rolle i den digitale omstilling. (Foto fra pexels.com)

Derfor skal CFO’en være medansvarlig for den digitale omstilling

Selvom hele 69 % af CFO’er mener, at de er ansvarlige for at lede digitaliseringen, så deles den opfattelse globalt blot af 35 % af organisatoriske beslutningstagere. I Skandinavien er andelen helt nede på 32 %. Det viser IFS’ Digital Transformation Survey 2016. 

Så CFO’ens vigtigste opgave er at være budgettets utrættelige vogter og ikke meget mere end det? Nej. Så simpelt er det langt fra. I dag skal økonomidirektøren bidrage direkte til den overordnede virksomhedsstrategi og fungere som en betroet rådgiver – for den administrerende direktør, bestyrelsen og hele ledelsesteamet. CFO’ens centrale ansvar er at administrere organisationens ROI, værdier og at sikre dens omkostningseffektivitet. Det betyder selvfølgelig også, at CFO’en spiller en helt særlig rolle i forbindelse med organisationens digitale omstilling. 

Der er tre hovedområder, hvor økonomidirektøren kan understøtte digitaliseringsprocessen. CFO’en kan: 

  1. Sikre, at omstillingen har det rigtige udgangspunkt – et, der er funderet i finansielle motivationer. Fokuspunktet for digital transformation skal være omkostningseffektivitet og den øgede værdi, som digital teknologi kan tilføre hele organisationen. 
  2. Etablere en realistisk, økonomisk baseline for omstillingen, så organisationen kan måle sin succes. 
  3. Sikre, at digitaliseringen viser sig på bundlinjen – ved at prioritere værdiskabende initiativer og ved at sikre, at målene med digitaliseringen oversættes til specifikke budgetposter. 

Ved at placere CFO’en i front for digitaliseringen kan organisationen således undgå at kvæle potentiel digital succes med et forkert mindset og utilstrækkelige økonomiske forventninger.  

Hvordan gør du jeres digitale omstilling til en succes? Få mere at vide ved at klikke på banneret nedenfor og downloade vores nyeste e-guide. 


IDENTITET: Nøglen til digital transformation

Den korte e-guide til at realisere forretningsværdien af Identity & Access Management. Brug dit digitaliseringsprojekt til at booste din virksomheds sikkerhed, effektivitet og compliance.

læs mere om e-guiden
2018-10-30T09:01:19+00:00