2ndC fejrer 30 års fødselsdag

Nyheder

30 år gammel starter 2ndC
på en frisk

”Det føles faktisk som om, vi står med en helt ny virksomhed og begynder på en frisk her 30 år senere,” bemærker Jesper Bergstedt. Den 2. april 2020 kan 2ndC fejre sin 30-års fødselsdag.

Vendepunkter har der været adskillige af i løbet af 2ndC’s 30-årige historie. Men 2015 blev et særligt et. Her begyndte de indledende tiltag til at etablere og udvikle den software, der nu er kernen i forretningen: Vi tog de første spæde skridt mod løsningen, der i dag er kendt som 2ndC Compliance Suite.

For fem år siden satser 2ndC på at blive et produktudviklingshus, og vi begynder at udvikle vores egen software. Stadig med udgangspunkt i det, vi altid har gjort bedst: identitets- og adgangsstyring med et stærkt fokus på compliance og governance.

Det er en ny begyndelse. På flere fronter. For sideløbende med forretningsomlægningen, flytter 2ndC sig også fysisk. Efter 25 år med kontorer forskellige steder i Nordsjælland, vælger ledelsen at rykke kontoret til Kongens Nytorv i centrum af København. Ganske enkelt for at kunne rekruttere de udviklere og teknikere, der er nødvendige for at understøtte transformationen af virksomheden.

”De dygtigste it-folk var bare rigtig svære at tiltrække, da vi boede i forstæderne,” siger Jesper Bergstedt. ”Det har helt klart ændret sig efter, at vi flyttede til Indre By.”

I de seneste år har 2ndC arbejdet benhårdt for at få etableret en profitabel produktforretning og forvandle kerneforretningen fra konsulenthus til softwareudviklingshus. Omlægningen af kerneforretningen har ikke været en dans på roser, men her fem år senere begynder succesen at rodfæste sig.

”Det har helt sikkert været en gigantisk udfordring både operationelt og økonomisk at transformere hele organisationen. Jeg ville lyve, hvis jeg sagde, at der ikke har været bump på vejen i løbet af de sidste fem år. Men jeg er super begejstret og taknemmelig for, hvor vi står i dag,” siger Jesper Bergstedt.

Det begyndte med klassisk EDB-arbejde

30 år er i mange sammenhænge ingen alder. Men i it-branchen er sagen en anden. I en branche, hvor ét år næsten svarer til et hundeår, er det nødvendigt at være omstillingsparat. For ikke at tale om at evne at forny forretningen for at kunne følge med den hastige udvikling.

Det er en disciplin, 2ndC har mestret i løbet af de seneste tre årtier.

Det hele begyndte faktisk som en af de klassiske tech-succeshistorier: Med EDB-arbejde fra det private hjem. Her kunne Jesper Bergstedt – fra lejligheden i Farum – hjælpe med alt fra opsætning af computere og installation af grafikkort til konfiguration af netværk. Det skete under virksomheden med det yderst mundrette navn Konsulentfirmaet Computer Kommunikation (i daglig tale KCK), som Jesper Bergstedt stiftede den 2. april 1990.

Få år efter grundlæggelsen blev konsulentfirmaet udvidet til et familieforetagende. Det skete da Morten Bergstedt – Jesper Bergstedts bror, og 2ndC’s nuværende medejer og økonomidirektør – sluttede sig til firmaet.

I løbet af de sidste 30 år har der selvfølgelig været en vis personaleomsætning, men 2ndC har adskillige medarbejdere, der har rundet 10, 15, 20 og tilmed også 25-års jubilæet. 2ndC er en virksomhed, hvor medarbejderne har lyst til at fortsætte – og det er til dels på grund af vores stærke værdifundament.

”Særligt i denne tid, hvor vi står midt i en global epidemi, der udfordrer erhvervslivet exceptionelt meget, er det vigtigt at have værdierne på plads. Både som menneske og som forretning. Det er nu, man har chancen for at vise, hvem man er, hvad man står for. For at vise, hvordan man behandler ansatte og samarbejdspartnere,” siger Jesper Bergstedt. ”Det at opføre sig ordentligt, har vi altid vægtet utrolig højt i 2ndC.”

Adgangsstyring har været kernen i over 20 år

I midten af 1990’erne bevægede KCK sig væk fra konsulentydelser inden for EDB-området. Vi kastede os i stedet over dokument- og adgangshåndteringsløsninger, og fik hurtigt udviklet den succesfulde løsning DocuWise på Novell-platformen. Allerede dengang blev de første byggesten til dét, der i dag er vores metier, lagt.

”Der gik ikke mange år, før vi fandt vores store styrke – og bestemt også vores niche – på markedet. Vores virksomhed, vores platformvalg, vores løsninger og ydelser har udviklet sig enormt i løbet af årene. Kernen har dog altid været den samme: identitets- og adgangsstyring i komplekse organisationer,” fortæller Jesper Bergstedt.

USA-drøm blev et mareridt

Ved årtusindskiftet oplevede Konsulentfirmaet Computer Kommunikation stor succes på det danske marked. Tilmed var virksomheden én blandt 32 globale ISV’ere, som Novell prioriterede højt. Derfor satsede vi stort og åbnede datterselskab i Alpine, Utah for at indtage det amerikanske marked. Ved denne lejlighed skiftede Konsulentfirmaet Computer Kommunikation også endelig navn til 2ndC.

Drømmen om USA resulterede desværre i en brat opvågning. Trods indledende succes, kunne forretningen ikke finde fodfæste. Vi måtte trække os ud af landet og vende hovedfokusset tilbage på det danske marked. Satsningen endte med at koste os 8 mio. kroner. Det var et tab, der kunne mærkes, og al vores energi blev efterfølgende dedikeret til organisationens overlevelse.

”Det gjorde ondt at se alt det, vi havde satset på smuldre. Både personligt og økonomisk. Nederlaget i USA blev dog i høj grad startskuddet til nye tiltag og en omlægning af forretningen på det danske marked,” siger Jesper Bergstedt.

Første tiltag i overlevelseskampen var at vende ryggen til Novell og satse fuldt ud på Microsoft-teknologi.

Veletableret Microsoft-partner

2ndC blev hurtigt indlemmet som Microsoft-partner. Igen, faktisk. I slutningen af 1990’erne havde vi nemlig været én af Microsofts første guldpartnere.

Omdrejningspunktet for 2ndC’s ydelser var stadig inden for det ekspertiseområde, som vi solidt etablerede os med over 10 år tidligere.

”Vi fortsatte med at lave adgangsstyring, og vi gjorde det i al beskedenhed virkelig godt! Feltet dengang var endnu mere snævert, end det er i dag, og vi fik hurtigt etableret os som superspecialister,” fortæller Jesper Bergstedt.

På det tidspunkt udviklede 2ndC hovedsageligt store portalløsninger for virksomheder som Dansk Metal, GN Store Nord og Transportministeriet. For HK udviklede vi f.eks. medlemsportalen Mit HK, der skulle anvendes til at administrere fagforbundets over 200.000 medlemmer.

Som Microsoft-partner genetablerede 2ndC sig succesfuldt på det danske marked. Med adskillige Partner Awards under bæltet, var vi også blandt de første, der tog skridtet til Microsoft Azure og solgte cloud-licenser på det danske marked.

Begynder på en frisk 30 år senere

For 2ndC har løbende fornyelse været nøglen til at kunne følge med et marked, der konstant forandrer sig. Det er hovedårsagen til, at vi har bevaret vores relevans igennem 30 år i branchen.

”2ndC Compliance Suite har udviklet sig til at være et stærkt produkt, der skiller sig ud fra samtlige konkurrenter på markedet. Det betyder, at vi igennem de seneste år har opbygget en stærk portefølje af kunder, der har valgt vores platform. Det er udelukkende sket, fordi vi aldrig har været bange for at satse, ” siger Jesper Bergstedt. ”Selvom satsningerne nogle gange er gået galt, så er det vores evne til at gentænke os selv og vores ydelser, der gør, at vi stadig eksisterer den dag i dag.”

I dag tæller nogle af de virksomheder, der anvender 2ndC Compliance Suite, sværvægtere som ATEA, DLG, MT Højgaard og Kromann Reumert.

”Man kan faktisk sige, at 2ndC har genopfundet sig selv tre gange i løbet af de sidste 30 år. I midten af 1990’erne, da vi begyndte som udviklere. I midten af 2000’erne da vi satser fuldt ud på Microsoft-teknologi. Og i 2015, da vi foretager skiftet til produkt- og softwareudviklingshus,” fortæller Jesper Bergstedt.

”Der har været fart på, og det har aldrig nogensinde været kedeligt. Selvom vi har været aktive i it-branchen i tre årtier, så føles det faktisk som om vi står med en helt ny virksomhed og begynder på en frisk her 30 år senere,” tilføjer han.

Seneste nyheder

Følg os på LinkedIn