4 tips til at beskytte dine medarbejderes hjemmearbejdsplads

Nyheder

4 tips til at beskytte dine medarbejdere fra deres hjemmearbejdsplads

I disse dage har størstedelen af danske virksomheder sendt de medarbejdere, der har mulighed for det, hjem for at arbejde. I dette indlæg har vi samlet 4 tips, der kan hjælpe dig med at beskytte medarbejderne, når de arbejder hjemme.

En hjemmearbejdsplads stiller nogle helt særlige krav til organisationens digitale samarbejdsmuligheder – og ikke mindst til it-sikkerhedsforanstaltningerne. Når arbejdscomputeren er sat op derhjemme, kan det være svært at opretholde samme it-sikkerhed hos de hjemsendte medarbejdere som på arbejdspladsen. Det gør desværre arbejdet lettere for it-kriminelle.

Der er dog nogle helt enkle forholdsregler, du kan træffe, så din virksomheds medarbejdere både har de allerbedste forudsætninger for at samarbejde, arbejde effektivt og for at undgå it-kriminelles fælder, når de logger på hjemmefra.

Vi har samlet 4 gode tips til dig her.

Tip 1: Undersøg, om medarbejderne mangler nogle digitale adgange for at kunne passe deres arbejdsopgaver hjemmefra.

Det er afgørende for effektiviteten – på kontoret såvel som på hjemmearbejdspladsen – at medarbejderne har alle de digitale adgange, de skal bruge for at kunne løse deres arbejdsopgaver. At have adgang til de rigtige ressourcer er nemlig et af de vigtigste tiltag til at understøtte produktivitet. Derfor: Tjek, om medarbejderne mangler adgange til systemer, applikationer og data, der er vigtige for deres jobfunktion.

Læs også > 3 tips til at lave en politik for adgangsstyring 

Tip 2: Undersøg, om medarbejderne udelukkende har de digitale adgange, de har behov for, for at kunne passe deres arbejdsopgaver hjemmefra.

Medarbejderne skal have de adgange, de har behov for, så de kan passe deres arbejde. Det er dog vigtigt, at de ikke har flere, end de nødvendige. Når flere arbejder hjemme, er det naturligt, at virksomheden prioriterer indsatser og projekter, og måske resulterer det i, at nogle opgaver midlertidigt bortfalder. Derfor er det vigtigt at overveje, om det giver mening at lukke midlertidigt ned for nogle digitale adgange til systemer, ressourcer og data, mens medarbejderens sidder på sin hjemmearbejdsplads. Det er med til at beskytte virksomheden og understøtte dens datasikkerhed.

Tip 3: Forbered medarbejderne på it-kriminelles eventuelle tilnærmelser.

It-kriminelle vil udnytte undtagelsestilstande. Det har myndighederne allerede advaret mod. Det er vigtigt at klæde medarbejderne ordentligt på til at kunne stå eventuelle tilnærmelser fra hackere imod. Gør løbende medarbejderne opmærksomme på det øgede trusselsbillede, informer dem om typiske ransomware- og phishing-strategier og bed dem om at forholde sig kritisk til alt, hvad de modtager.

Læs også > Derfor skal identitet i centrum for din sikkerhedsindsats 

Tip 4: Brug kun sikker teknologi til at facilitere samarbejdet fra medarbejderens hjemmearbejdsplads.

Ligegyldigt, om arbejdet foregår fra det sædvanlige kontor eller fra en hjemmearbejdsplads, er det afgørende, at data behandles sikkert. Sikkerhedspolitikkerne gælder stadig hjemmefra, og informationer må kun udveksles på sikre platforme. Derfor skal virksomheden stille den rette teknologi til rådighed, der kan facilitere medarbejdernes samarbejde, selvom de sidder hver for sig. Har I ikke allerede denne teknologi implementeret, stiller Microsoft det næste halve år Microsoft Teams gratis til rådighed, hvis I skriver jer op til et halvt års prøvetid på Office 365 E1.

Følger I ovenstående råd er I godt på vej til at skabe de bedste forudsætninger for et produktivt, effektivt og sikkert hjemmearbejdsmiljø.

Seneste nyheder

Følg os på LinkedIn

Har I spørgsmål, eller har I brug for vejledning,
må I endelig kontakte os.

Kontakt 2ndC