Loading...

Identity & Access Management (IAM) er meget mere end et quick fix. Det er et strategisk værktøj, der kan understøtte forretningsmål, afhjælpe sikkerhedsudfordringer og give konkret værdi på bundlinjen. Vi har samlet 4 fordele ved IAM, I kan høste med det samme og 4 fordele, der gavner jer på sigt. 

Kortsigtede mål skal afstemmes med langsigtede forretningsvisioner, når nye tiltag eller strategiske værktøjer implementeres. Det gælder også for løsninger til Identity & Access Management. IAM sikrer, at forretningsmål omkring sikkerhed, produktivitet og compliance mødes. Nu og i takt med, at organisationen udvikler sig. 

Investeringen i Identity & Access Management sikrer, at I får dækket jeres akutte behov inden for brugerstyring og sikkerhed, men skaber også konkret værdi på bundlinjen. Mange virksomheder opfatter desværre blot IAM som et quick fix, der skal afhjælpe administrative besværligheder eller sikre compliance med gældende lovgivning. Identity & Access Management er meget mere end det. For at få det fulde udbytte skal det opfattes som et strategisk værktøj, og integreres som kernen af virksomhedens it-miljø.  

Heldigvis er fordelene ved Identity & Access Management – både på den korte og den lange bane – mange. 

8 fordele ved Identity og Access Management

4 fordele, I nyder godt af nu-og-her

Den rette IAM-løsning effektiviserer de daglige (tidskrævende) processer knyttet til bruger- og adgangsstyring. Efter implementeringen får I: 

Øjeblikkeligt overblik over brugeridentiteter og adgange

Med Identity & Access Management får I øjeblikkeligt og enkelt overblik over, hvilke medarbejdere og samarbejdspartnere, der er registreret i jeres it-systemer. Samtidig får I fuld oversigt over, hvem der har adgang til hvad – og om de adgange matcher de reelle behov. Det gør det markant lettere løbende at evaluere adgange og samtidig forhindre uautoriseret eller unødvendig adgang til følsomme virksomhedsdata. 

En lettet administrationsbyrde

Den rette Identity & Access Management-løsning automatiserer brugerstyringen, så tiden, der bruges på rutineprægede, administrative opgaver, reduceres markant. Det letter dagligdagen for medarbejderne og giver overskud til forretningsudviklende opgaver. 

Effektiv onboarding, vedligeholdelse og offboarding

Alle roller og adgangsrettigheder er standardiserede, så det bliver let og effektivt at håndtere medarbejdernes livscyklus. Når nye medarbejdere begynder på arbejdspladsen, får de tildelt præcis de rettigheder og adgange de har behov for, så de reelt er klar til at gå i gang fra det øjeblik, de træder ind på arbejdspladsen. Nye adgange bliver tildelt og gamle fjernet, hvis medarbejderens position i virksomheden forandrer sig i løbet af ansættelsesforholdet. Endelig fjernes alle adgange automatisk i det øjeblik, medarbejderen forlader virksomheden igen. 

Grundlag for compliance inden maj 2018

At blive compliant med persondataforordningen er en vedvarende proces og ikke én, der er overstået, når vi når den skelsættende dato i slutningen af maj. Der findes ingen nemme, hurtige løsninger, men hvis I har styr på brugeridentiteter og adgange inden den 25. maj 2018, er I et vigtigt stykke af vejen. Med den rigtige IAM-løsning får I detaljeret dokumentation af alle brugermodifikationer. I får fuld log over, hvem der er registreret i jeres systemer, samt hvorfor, hvornår og af hvem, de er oprettet. Alle ændringer, og hvem der har foretaget dem registreres, så det bliver lettere at leve op til både interne og eksterne audits.

> Få styr på dine IT-risici og bliv klar til GDPR

4 fordele, du kan se frem til på sigt

På den lange bane kan I glæde jer til et forhøjet sikkerhedsniveau og større omkostningseffektivitet. I får:  

Bedre strategisk udnyttelse af interne ressourcer

Ofte er det it-afdelingen, der ender med ansvaret for virksomhedens brugeroprettelse, -vedligeholdelse og -nedlæggelse. Det er ikke at udnytte virksomhedens ressourcer og potentiale fuldt ud, hvis I lader højtuddannede it-eksperter lave administrativt arbejde. Ved at bruge en automatiseret løsning til Identity & Access Management, bliver det langt lettere at føre ansvaret for brugeradministrationen ud i forretningen – f.eks. til HR-medarbejderne, der allerede sidder med den essentielle indsigt i brugerens livscyklus. 

Reducerede omkostninger

Første arbejdsdag for en ny medarbejder. Medarbejderen er topmotiveret og klar til at komme i gang. Men vedkommende mangler adgang til vigtige, interne systemer. Der kan hurtigt gå timer med at skaffe den nyansatte de rette adgange og rettigheder. De timer får I intet ud af, men de koster jer alligevel penge. Det samme gælder for dyre, timebetalte eksterne konsulenter, der ikke har adgang, når uret begynder at tælle. Med automatiseret Identity & Access Management er brugeroprettelse og adgangstildeling ordnet inden medarbejderen træder ind ad døren, og tid og penge udnyttes mest effektivt. Den rigtige løsning til Identity & Access Management hjælper jer også med at få styr på jeres SAM Baseline. I får overblik over indkøbte og anvendte licenser, så I hurtigt kan gennemskue om virksomheden er under-, over- eller korrekt licenseret. 

Lettere it-ekspansion

Så snart I har en IAM-løsning, der giver jer et opdateret billede af jeres brugeridentiteter og jeres behov, så bliver det straks lettere at forudse og planlægge fremtidige forretningsbehov. Ekspansionen af it-miljøet bliver langt mere overkommeligt. Det bliver let at implementere nye applikationer og tildele brugerne adgang, nemmere at anvende Cloud Services og administrere brugerne heri, og langt lettere at inkludere partnere og leverandører i relevante systemer. 

Et forøget sikkerhedsniveau

Et højt niveau af it-sikkerhed kræver de rigtige tekniske foranstaltninger. Men husk: Sikkerheden begynder og slutter med medarbejderne. Derfor er Identity & Access Management afgørende. IAM er nemlig markant mere end en strategi til at sikre, at de ansatte har adgang til de rigtige systemer. Det er et uundværligt middel til at tackle de interne sikkerhedsrisici, der i stigende grad truer virksomheder verden over. Ved let at evaluere alle brugeres adgange – også de privilegeredes – kan I sikre, at ingen har adgange, der ikke bliver (korrekt) anvendt. Med fuldt overblik over, hvem der har adgang til hvad, og hvorfor de har den adgang, kan I være sikre på at opretholde et højt sikkerhedsniveau og undgå uautoriseret – og ondsindet – adgang til personfølsomme eller forretningskritiske data.  

I 2ndC ved vi alt, der er at vide om Identity & Access Management. Vil du høre, hvad vi kan tilbyde dig? Så læs om vores løsning Compliance Suite eller udfyld formularen nedenfor. 

Seneste indlæg


Kontakt mig

Vil du høre mere om Compliance Suite, og om hvordan 2ndC Compliance Suite kan beskytte din virksomhed mod insidertruslen?

Udfyld kontaktformularen, så ringer Jesper eller Aleksander til dig senest 24 timer efter, at vi har modtaget din forespørgsel (på hverdage mellem kl. 9.00 – 16.00).

– Samtalen er 100% uforpligtende.
– Al data bliver behandlet fortroligt.

– Felter mærket med * skal udfyldes.
Jesper Bergstedt er 2ndC CEO og grundlægger af virksomheden. Han har mere end 20 års erfaring i at rådgive virksomheder i forhold til IT-sikkerhedsløsninger
Aleksander Buus Bergstedt er Alliance Manager i 2ndC. Han ved alt, hvad der er at vide om identitets- og adgangsstyring, og kan rådgive dig om, hvordan I bedst kan få løst jeres IT-udfordringer.
2018-06-22T09:32:56+00:00

Hvert kvartal udsender vi et nyhedsbrev om udviklingen og trends inden for Identity Access Management. Vil du også blive klogere på, hvad der rører sig inden for branchen – og i 2ndC?   Så tilmeld dig vores mailingliste.

SKRIV DIG OP TIL VORES NYHEDSBREV

SKRIV DIG OP TIL VORES NYHEDSBREV