Loading...

Derfor skal COO’en involveres i digitaliseringsprojektet

For at sikre succes i digitaliseringsprojektet er det altafgørende at give COO’en
medansvar for projektet.
 

Digitalisering kræver bred deltagelse og stærk indsats fra alle medlemmer af topledelsen. Præcis hvem, der har hovedansvaret for at gennemføre digitaliseringsprojektet, er dog ofte til diskussion. Desværre bliver en helt central aktør ofte udeladt af den diskussion: Nemlig COO’en. 

COO’en er ansvarlig for organisationens drift, rapporterer direkte til CEO’en og er i mange virksomheder en af de højest placerede medarbejdere på ledelsesgangen. En af COO’ens kerneopgaver er at eksekvere bestyrelsens og den administrerende direktørs visioner – på den mest (omkostnings)effektive måde. 

Lyder det bekendt? Ja, det lyder faktisk som hele formålet med at digitalisere og transformere organisationen. Hvorfor skulle COO’en så ikke gå i front og hjælpe med at løfte digitaliseringsansvaret? 

COO og digitaliseringsprojektet
Det er afgørende, at driftslederen er med i spillet når det drejer sig om digitaliseringsprojektet (Modelfoto: rawpixel.com)

En central men overset spiller i digitaliseringsprojektet

IFS’s Digital Transformation Survey 2016 afslørede, at CMO’en i 34 pct. af tilfælde leder digitaliseringsprojekter, mens det i 27 pct. af tilfælde er CEO’en. Endelig er CIO/CTO’en i front for forretningens digitalisering i 19 pct. af tilfældene. COO’en optræder ikke på den liste. 

Konkret er COO’en ansvarlig for virksomhedens dagligdag og for at sikre, at den forløber planmæssigt – for medarbejdernes og bundlinjens skyld. Vedkommende rapporterer resultater direkte til den administrerende direktør og er derfor det vigtigste bindeled mellem topledelsen og forretningen. CEO’en ligger de langsigtede planer og strategier, mens det er COO’ens opgave at udføre dem og få alle planerne til at gå op logistisk. For at sige det på en anden måde: CEO’en er organisationens ”hvorfor”, mens COO’en er dens ”hvordan”. 

Netop derfor er det så afgørende, at driftsdirektøren bliver betragtet som en relevant spiller, når det kommer til digitalisering. I digitaliseringsprojektet er det nemlig COO’ens opgave at vælge blandt de teknologier, som CIO’en foreslår, indpasse dem i organisationen og sørge for at brugen af dem bliver en operationel succes. 

Brugerstyring er genvejen til at effektivisere organisationen

Virksomheder og organisationer bliver større og mere komplekse for hvert år, der går. Det øger de operationelle udfordringer – og det kræver teknologiske hjælpemidler at navigere igennem dem. Især, hvis organisationen befinder sig midt i en digitalisering. 

Det stiller krav til COO’en og vedkommendes teknologiske prioriteringer. Her er brugerstyring et næsten uundværligt værktøj. Kontrol over it-brugerne og deres adgange til organisationens systemer og applikationer er nemlig den direkte genvej til at sikre medarbejdernes produktivitet og effektivitet – særligt i en digital organisation, der kun stiger i kompleksitet for hver dag, der går. 

Netop det har vi skrevet en e-bog om. Hent den ved at klikke på banneret neden for, og lær meget mere om, hvordan du anvender brugerstyring til at navigere sikkert igennem dit digitaliseringsprojekt. 


IDENTITET: Nøglen til digital transformation

Den korte e-guide til at realisere forretningsværdien af Identity & Access Management. Brug dit digitaliseringsprojekt til at booste din virksomheds sikkerhed, effektivitet og compliance.

læs mere om e-guiden
2018-11-08T14:31:17+00:00