Nyheder

Hvad er Identity & Access Management?

Opdateret d. 5. marts 2021

Identity & Access Management (IAM) handler om at give de rette personer adgang til de rette systemer, applikationer, ressourcer og data. Vi tegner et billede af begrebet.

Digitalisering af arbejdsliv og arbejdsprocesser er et vilkår for næsten alle virksomheder i dag. Og sådan har det været længe. Samarbejdsplatforme, mobil teknologi og cloudmiljøer er i høj grad med til at forbedre medarbejderstabens produktivitet og effektivitet – men jo flere applikationer og systemer en virksomhed implementerer, jo mere komplekst bliver dets it-miljø.

Faktisk har en større virksomhed (med mere end 2.000 medarbejdere) implementeret i gennemsnit implementeret 175 applikationer, mens mindre virksomheder gennemsnitligt har en beholdning på 73 applikationer. I løbet af de sidste fire år er antallet af applikationer steget med 22 procent – på tværs af industrier og virksomhedsstørrelser.

Den heftige vækst i applikationer betyder, at det bliver let at miste overblikket over it-miljøet. Mange oplever derfor et konkret behov for at styrke, simplificere og automatisere administrationen af medarbejderne, deres roller, rettigheder og adgange til systemer, applikationer og data. Her kommer Identity and Access Management ind i billedet.

Hvad mener vi, når vi siger Identity & Access Management?

Identitetstyring, identitetsadministration, brugerstyring, adgangsstyring, identitets- og adgangsstyring, Identity & Access Management. Kært barn har mange navne.

Identity & Access Management er et paraplybegreb, der kombinerer de to discipliner Identity Management og Access Management. Begrebet forkortes ofte til IAM.

Læs også > 3 tips til at lave en politik for adgangsstyring

Det dækker over de organisatoriske processer, politikker og teknologier, der er knyttet til at administrere virksomhedens it-brugere og deres adgange til applikationer, systemer, data, arbejdsgrupper og mere. It-brugerne kan f.eks. være medarbejdere, eksterne samarbejdspartnere, leverandører eller kunder.

Ganske enkelt handler disciplinen om at sikre, at de rigtige it-brugere har:

  • adgang til de rigtige ressourcer,
  • på de rigtige tidspunkter,
  • af de rigtige grunde.

En IAM-platform inkluderer derfor både funktionalitet til at oprette, verificere og autorisere brugeren, så vedkommende får tildelt de korrekte adgange til og rettigheder i virksomhedens applikationer.

Identity & Access Management
IAM sikrer medarbejderen adgang til de rigtige ressourcer, på de rigtige tidspunkter og af de rigtige årsager.

Identity & Access Management har været en kritisk del af virksomheders it-infrastruktur i mange år, da disciplinen i høj grad er med til at facilitere it-brugernes mulighed for at arbejde.

Hvordan virker en IAM-platform?

Helt basalt er en Identity & Access Management-platform traditionelt baseret på tre kerneelementer:

  • Administration og styring
  • Autorisation
  • Logning og kontrol

Administration og styring omfatter processer, der kan håndtere it-brugernes livscyklus i takt med, at deres jobroller (og dermed deres adgangsbehov) løbende ændrer sig. Det inkluderer tildeling, vedligehold og nedlæggelse af adgange og rettigheder.

Autorisation handler om, at platformen validerer eller verificerer en it-brugers rettigheder til at tilgå en specifik applikation eller et specifikt system. Den verificering finder sted på baggrund af egenskaber i brugerens digitale identitet på platformen og virksomhedens politikker, der udmøntes i roller og regler i platformen.

Læs også > 3 grunde til, at du skal investere i Identity & Access Management

En Identity & Access Management-platform logger og overvåger brugerrelaterede handlinger i it-miljøet, så det er muligt at etablere et revisionsspor eller udføre løbende kontroller i forhold til brugen ad applikationer og systemer samt it-brugernes adgangsfordeling.

Enormt mange virksomheder kæmper f.eks. med at kunne besvare tre helt centrale spørgsmål: Hvem har adgang til hvad? Hvorfor har de den adgang? Er der behov for, at de har de adgange?

De spørgsmål kan en IAM-platform besvare. Ganske enkelt ved at levere funktionalitet til at administrere og dokumentere it-brugernes adgange på tværs af it-miljøet.

Derfor er Identity & Access Management afgørende for forretningen

Identity & Access Management har i mange år været en disciplin, der hørte til i virksomheders it-afdelinger. Disciplinen gør dog ikke bare it-afdelingens arbejde lettere, men har mange konkrete fordele – for hele virksomheden og for centrale forretningsparametre.

Disciplinen er tæt knyttet til både virksomhedens sikkerhed og dens produktivitet. Derfor er det en misforståelse af dimensioner, hvis man betragter IAM-platforme som et simpelt it-værktøj. Det er fremfor alt et strategisk værktøj, der kan understøtte centrale forretningsbehov.

Den administrative byrde lettes

I takt med, at en virksomhed vokser, så gør antallet af applikationer, servere og databaser det også. Det betyder, at der er flere brugere, der skal have adgang til flere ting. Eller rettere: Flere brugere, hvis adgangsbehov skal vurderes. Identity and Access Management automatiserer og effektiviserer processerne knyttet til rettigheds- og adgangstildeling, så den administrative byrde lettes.

Den digitale onboarding automatiseres

Når virksomheden forandrer sig – og enten skal opskalere eller nedskalere medarbejderstaben – automatiserer og strømliner en Identity & Access Management den digitale onboarding, så medarbejderne har alle adgange, de skal bruge for at passe deres stilling allerede på første arbejdsdag, mens det er garanteret, at ingen har adgang til virksomhedens systemer efter, at deres ansættelse er ophørt. Det højner både den organisatoriske produktivitet og sikkerhed.

Det bliver lettere at håndhæve adgangspolitikker og styrke it-sikkerheden

En IAM-platform gør det samtidig nemmere at håndhæve adgangspolitikker. Det betyder, at ingen medarbejdere vil få flere adgange, end de har brug. Skifter medarbejderen jobrolle eller stilling, vil platformen automatisk tilbagekalde de adgange, der ikke længere er nødvendige. Det er en af de stærkeste metoder til at beskytte it-brugerne og virksomhedens data. Brugeridentiteter er nemlig et af de største mål for hackere og cyberkriminelle. Ganske enkelt, fordi der i mange virksomheder er en tendens til at adgange hober sig op hos de enkelte brugere. Hacker man en bruger, får man derfor en nem vej ind i virksomhedens forretningsdata.

Virksomhedens produktivitet og effektivitet styrkes

Med strømlinede og sikre brugerstyringsprocesser på plads kan virksomheden være sikker på, at alle adgange er oprettet og aktive i det øjeblik, der er behov for dem. Det giver it-brugerne de bedste forudsætninger for at arbejde effektivt og indgå som en produktiv del af organisationen.

Det bliver lettere at dokumentere processerne

En Identity & Access Management-platform sørger for, at kun de rigtige mennesker har adgang til de rigtige ressourcer på det rigtige tidspunkt af de rigtige årsager. Med logfunktionaliteten, der er en indbygget del af langt de fleste platforme, vil det blive nemmere at dokumentere og skabe transparens omkring, hvordan virksomheden administrerer it-brugerne og arbejder for at beskytte vigtige forretningsressourcer.

Seneste nyheder

Følg os på LinkedIn

2ndC Compliance Suite er en af de førende Identity & Access Management-platforme på markedet.

Compliance Suite automatiserer processerne for oprettelse, administration og nedlæggelse af medarbejdere og deres adgange til hele it-miljøet, og kan potentielt spare dig for 75 procent af den tid, der normalt bruges på brugerstyring.
Se hvordan i vores demovideo