Loading...

Derfor er medarbejder- oplevelsen afgørende for digital transformation

HR skal påtage sig et stort ansvar i forbindelse med organisationendigitaliseringsrejsefordi medarbejderoplevelsen er central for succesfuld digitalisering. Den gode medarbejderoplevelse kan dog ikke skabes uden en strømlinet it-oplevelse. 

Produkter og services af højere kvalitet, mere produktive medarbejdere, driftsmæssig effektivitet og besparelser over hele linjen. Det er blot nogle af grundene til, at digitalisering er øverst på dagsordenen i bestyrelseslokaler og på ledelsesgange i dag.  

En vigtig del af digitaliseringen er dog også transformationen af arbejdspladsen, og den får desværre ikke lige så stor opmærksomhed som ovennævnte gevinster. Men gevinsterne kan faktisk ikke realiseres uden at tage et grundigt kig på kulturen, arbejdsprocesserne og medarbejdernes dagligdag. 

Medarbejderoplevelsen og den digitale transformation
HR skal gribe ansvaret og lægge strategien for, hvordan organisationen kan styrke medarbejderoplevelsen gennem moderne it-værktøjer. (Foto fra pexels.com)

Det er her, HR-afdelingen kommer ind i billedet. 

Et fokusområde for HR er medarbejderoplevelsen. En god medarbejderoplevelse øger produktiviteten, skærper arbejdsglæden og mindsker medarbejderfrafaldet. Dét er centrale parametre i større digitaliseringsprojekter. 

Derfor skal HR gribe ansvaret og bidrage til at transformere organisationen til en digital arbejdsplads – og dermed lægge strategien for, hvordan organisationen kan designe et arbejdsmiljø, der styrker medarbejderoplevelsen med hjælp fra moderne it-værktøjer. 

En god medarbejderoplevelse kræver god brugerstyring

Digitalisering hænger tæt sammen med automatisering af arbejdsprocesser, men det behøver ikke resultere i skrækscenariet, hvor mennesker mister deres job til maskiner. I langt de fleste tilfælde betyder automatisering af processer og opgaver, at medarbejderne får mere tid til meningsfulde arbejdsopgaver. 

Den gode medarbejderoplevelse hænger tæt sammen med it-oplevelsen. Den skal være glat og strømlinet, så medarbejderne kan passe deres arbejde – alle steder og til alle tider. Og det er svært at realisere uden en strategi (tilsat de rette hjælpemidler) for brugerstyring. 

Brugerstyring handler ikke kun om at oprette og vedligeholde sikre adgange til organisationens it-systemer. Kernen i disciplinen er at sikre medarbejdernes produktivitet fra det øjeblik, de træder ind på arbejdspladsen, fordi de med det samme har adgang til de applikationer, der kan hjælpe deres arbejdsdag med at glide så glat som overhovedet muligt. Det øger både organisationens samlede effektivitet, og øger den enkelte medarbejders arbejdstilfredshed. 

Vi har skrevet en e-bog om, hvordan du anvender brugerstyring til at navigere sikkert igennem digitaliseringsprojektet – mens du samtidig forbedrer medarbejderoplevelsen markant. Hent den ved at klikke på banneret neden for. 


IDENTITET: Nøglen til digital transformation

Den korte e-guide til at realisere forretningsværdien af Identity & Access Management. Brug dit digitaliseringsprojekt til at booste din virksomheds sikkerhed, effektivitet og compliance.

læs mere om e-guiden
2018-11-05T14:10:45+00:00