On- og offboarding med Identity Lifecycle Management

Nyheder

6 udfordringer ved on- og offboarding, som Identity Lifecycle Management redder dig fra

Der er mange udfordringer forbundet med on- og offboarding af nye brugere i organisationens it-systemer. I hvert fald, hvis processerne foregår manuelt. Vi har samlet 6 udfordringer, som du bliver fri for med en automatiseret Identity Lifecycle Management-løsning.

Når det kommer til at administrere medarbejderne og deres karrierevej gennem organisationen, kan man ikke undgå at støde på en række udfordringer. Når en ny medarbejder begynder på arbejdspladsen, skal medarbejderen hurtigt onboardes og tildeles de rette applikationsadgange, så vedkommende effektivt kan leve op til sine arbejdsopgaver. Når medarbejderen en dag forlader organisationen igen, skal vedkommende øjeblikkeligt have frataget alle sine adgange. Dermed undgår man, at organisationens datasikkerhed ikke kompromitteres.

Uden det rette automatiserede værktøj kan on- og offboarding processerne være et administrativt mareridt, der sluger store mængder tid og skaber grobund for fejl i adgangstildelingen. Fejl, der kan få store konsekvenser.

En automatiseret løsning til Identity Lifecycle Management (ILM) kan dog overkomme nogle af de typiske udfordringer forbundet med både onboarding og offboarding.

Udfordring: Ingen ved, hvilket adgangsniveau medarbejderen skal have

Hver gang en ny medarbejder begynder i organisationen, skal vedkommende have adgang til de rette systemer og en række applikationer. Det er dog ikke altid, at de ansvarlige for adgangstildelingen har fuldt overblik over, hvilke adgange, der er relevante for medarbejdere i netop den rolle. Det kan resultere i, at medarbejderen får for få eller for mange adgange, hvilket udfordrer henholdsvis effektiviteten og sikkerheden.

En Identity Lifecycle Management-løsning vil på baggrund af roller automatisk tildele medarbejderen de adgange, der passer til den position i organisationen, som medarbejderen udfylder.

Udfordring: Medarbejderen bruger lang tid på at vente på adgange

Det er afgørende – for både medarbejderen og virksomheden – at en nyansat ikke spilder sin første arbejdsdag på at vente på, at adgange til de rette systemer og applikationer falder på plads. Med en automatiseret Identity Lifecycle Management-løsning er det let for organisationen at sikre, at adgangene er på plads så snart, medarbejderen træder ind på arbejdspladsen.

Læs mere > Sådan gør du din nye medarbejder til en succes fra første arbejdsdag

Udfordring: Midlertidige adgange og hyppig on- og offboarding er svære at administrere

Langt fra alle har behov for de samme adgange hele tiden. I forbindelse med tværgående projektarbejde eller interne vikariater, er det almindeligt, at nogle medarbejdere har behov for adgang til særlige applikationer i en begrænset periode.

Udfordringen kan opstå, når perioden ophører, og adgangen måske ikke nedlægges korrekt. En automatiseret Identity Lifecycle Management-løsning sikrer, at adgangene fjernes automatisk så snart der ikke længere er behov for dem. Dermed forhindres uretmæssig adgang til data bedst muligt.

Udfordring: Der opstår problemer, når eksterne brugere skal inkluderes i arbejdet

De fleste organisationer har løbende behov for at indlemme f.eks. konsulenter og partnere i deres it-miljø. Det er som regel en manuel proces, og det kan igen skabe udfordringer for datasikkerheden. Særligt hvis adgangene ikke nedlægges, når de ikke længere er aktuelle.

Med en Identity Lifecycle Management-løsning får organisationen mulighed for at oprette tidsbegrænsede adgange. Det betyder at eksterne brugeres adgange til it-systemer og applikationer udløber automatisk, når deres behov for adgangen ophører.

Udfordring: Medarbejdere akkumulerer adgange i løbet af deres ansættelse

Hvis en medarbejder bliver i organisationen i mange år, kan der undervejs i et karriereforløb akkumuleres ualmindeligt mange adgange til forskellige applikationer. Størstedelen af de adgange har som regel ingen relevans for medarbejderens nuværende stilling.

Læs mere > Derfor er automatiseret adgangsstyring smart

Hvis adgange administreres manuelt, er det let at glemme at fjerne adgangene, der hørte til den gamle stilling, mens man sørger for at oprette adgangene, der hører til den nye. På den måde mister organisationen overblikket, og risikoen for både overlagt og uoverlagt datamisbrug stiger. Automatiserede Identity Lifecycle Management-løsninger sørger dog for at nedlægge alle gamle, irrelevante adgange. Det sker, så snart medarbejderen skifter til en ny position i organisationen.

Udfordring: Adgange nedlægges ikke, når medarbejderen forlader virksomheden

Så snart medarbejderen forlader virksomheden på sin sidste arbejdsdag, er det alfa-omega, at medarbejderens adgange fjernes øjeblikkeligt. Hvis den proces ikke foregår via en automatiseret løsning, men via manuel adgangsnedlæggelse stiger risikoen for, at adgange overses. Det kan også ske, at nedlæggelsen udsættes til fordel for andre (lige så presserende) arbejdsopgaver eller måske helt glemmes.

De brugerkonti, der ikke aktivt bruges, men stadig har adgange, kan nemt udnyttes til at få uautoriseret adgang til følsomme data og ressourcer. Med en automatiseret løsning vil alle adgange dog deaktiveres, så snart medarbejderens sidste arbejdsdag indtastes i systemet.

Recent Posts

Følg os på LinkedIn

Vil du se, hvordan Identity Lifecycle Management fungerer i praksis?

Se demovideo af 2ndC Compliance Suite