M&A med IAM

Nyheder

Sådan understøtter Identity & Access Management M&A-processen

I forbindelse med Mergers & Acquisitions er teknologis vigtigste formål at sikre en sømløs transition for medarbejdere, samarbejdspartnere og kunder. 2ndC’s adm. direktør Jesper Bergstedt giver sit syn på, hvorfor Identity & Access Management er et uundværligt værktøj under en M&A.

Når alle endelig er blevet enige, alle papirer er underskrevet og fusionen formelt set er på plads – så kommer den sande udfordring. Hvordan integreres de to organisationer bedst muligt? Her spiller teknologi en større rolle i succesfulde Mergers & Acquisitions, end mange tror.

Et af de vigtigste spørgsmål i forbindelse med en M&A er: Hvordan kan teknologi anvendes til at sikre en gnidningsfri transition for medarbejdere, samarbejdspartnere og kunder, når organisationsstrukturen uundgåeligt ændrer sig?

Der er nemlig mange risici forbundet med fusioner, opkøb og frasalg. Sammenstød mellem forskellige organisationskulturer, problemer med gennemsigtighed og medarbejderengagement – og ikke mindst compliance og governance. For at overkomme de udfordringer er en veludtænkt it-integrationsplan alfa-omega. Det er nemlig den bedste måde at sikre, at organisationen så vidt muligt ikke forstyrres i det daglige arbejde, og at satsningens økonomiske succes sikres.

I den forbindelse er Identity & Access Management et uundværligt strategisk værktøj.

Læs mere > 6 udfordringer ved on- og offboarding, som Identity Lifecycle Management redder dig fra

Overkom on- og offboarding-udfordringerne

En stor udfordring i forbindelse med M&A’s er at sikre en uproblematisk overgang for medarbejderne. Hvis der er én ting, der kan skabe både nervøsitet og irritation i arbejdsstyrken, så er det manglende adgang til applikationer og systemer efter en fusion. Har medarbejderne ikke mulighed for tilgå data, de skal bruge for at leve op til deres jobansvar, så falder deres jobtilfredshed lynhurtigt. Ikke mindst kan det påvirke kunderelationer negativt.

Medarbejdere har behov for øjeblikkelig adgang til de rette ressourcer. De kan ikke vente uger eller måneder – som man desværre ofte oplever – før adgangene er på plads. Jo længere tid det tager at onboarde, jo længere tid står produktiviteten i stampe.

Her kommer Identity & Access Management ind i billedet.

”Identity & Access Management gør det muligt at sikre Zero Day Access til medarbejdere på tværs af hele organisationen – uanset lokation. Det betyder, at de kan have adgang til de rette systemer og applikationer første gang, de møder ind på arbejde under den nye organisationsstruktur,” siger Jesper Bergstedt, adm. direktør i 2ndC.

Den rette Identity & Access Management-løsning er en stærk drivkraft i en M&A-proces. Sådan bliver det nemlig muligt hurtigt at optage og udskille organisationsenheder i koncernens it-systemer. Det gør det let at drive en agil organisation, der er i stand til løbende at tilpasse sig nye behov.

”I forbindelse med M&A’s er det altafgørende at bevare det fulde overblik over alle brugeridentiteter. På den måde kan organisationen nemlig tilføje, flytte og nedlægge brugere så snart behovet opstår. Den opgave løser Identity & Access Management. Også i forbindelse med eventuelle frasalg, vil brugeridentiteterne kunne videregives, og organisationen kan sømløst fortsætte driften af kerneforretningen,” siger Jesper Bergstedt.

Identity & Access Management sikrer således den digitale og teknologiske agilitet under en M&A-proces – såvel som den organisatoriske.

Compliance bliver kun vigtigere under M&A’s

Når organisationer fusionerer eller opsplittes, udfordrer det ikke kun on- og offboardingprocesserne. Det stiller også høje krav til compliance-indsatsen.

De største udfordringer i forbindelse med at leve op til kravene i f.eks. EU’s databeskyttelsesforordning opstår nemlig i forbindelse med oprettelse, vedligeholdelse og nedlæggelse af it-brugere og deres adgange.

”Alt for mange virksomheder tildeler deres medarbejdere flere adgange og rettigheder, end medarbejderne har behov for. Det er en betydelig risiko, fordi brugere med privilegeret adgang til systemer er et hyppigt angrebsmål for cyberkriminelle. Brugere med unødvendige adgange har samtidig større risiko for utilsigtet at kompromittere – måske følsomme – data. Hvis man ikke har fuldt overblik over adgangene i forbindelse med en M&A-proces, kan det få enorme compliance-konsekvenser for hele organisationen,” siger Jesper Bergstedt.

Læs også > Det fulde overblik: Se GDPR-bøderne her

En Identity & Access Management-løsning leverer det fulde, centraliserede overblik over alle organisationens brugere og deres adgange. Alle adgange registreres samt hvorfor, hvornår og af hvem, de er oprettet. Det gør det markant lettere at leve op til både interne og eksterne audits samt at dokumentere processerne for persondatabeskyttelse.

DLG brugte 2ndC Compliance Suite til at understøtte M&A-strategien

2ndC Compliance Suite muliggør hurtig, ubesværet og sikker adgang til information – og løsningen er tilmed et hyppigt anvendt værktøj i forbindelse med M&A’s. Blandt andet af DLG.

DLG præsenterede i 2016 sin femårige strategi, DLG Leading the Way 2021. Efter en periode med konsolidering skal strategien skabe vækst i Europas største grovvareselskab – bl.a. gennem ekspansion i udlandet og et stærkt M&A-fokus inden for organisationens kerneforretning.

Allerede i 2012 hjalp 2ndC koncernen med at transitionere til en cloudbaseret it-platform. For at understøtte platformen valgte DLG at implementere 2ndC Compliance Suite for at få fuld kontrol over både GDPR og identitets- og adgangsstyring.

”Vi har siden 2001 udvidet ved at opkøbe virksomheder. Denne ekspansion resulterede i forskellige it-teknologier og -platforme på tværs af den voksende koncern. Det betød store vedligeholdelsesomkostninger, lav gennemsigtighed i systemerne og en voksende it-byrde. En digital transformation var essentiel, hvis vi ville fortsætte med at ekspandere,” siger Peter Rugaard, it-manager ved DLG.

Læs også > Case: DLG – Med fødderne i mulden og it i skyen

Gennemsnitligt har DLG årligt behov for at kunne on- og offboarde 500 brugere i deres it-systemer. Det stiller høje krav til brugerstyringsløsningen, da det kan blive en økonomisk hæmsko, hvis der går for lang tid, inden den nye organisationsstruktur er fuldt oppe at køre.

”For at være konkurrencedygtige på et globalt marked, er det altafgørende for os at være en agil organisation. Hvis vi ikke kan on- og offboarde brugere i det høje tempo, vi har behov for, så begrænser det vores udfoldelsesmuligheder. De rette adgange skal være på plads fra første arbejdsdag, og de skal være fjernet i det øjeblik brugeren forlader DLG igen. Det klarer Compliance Suite for os, og det er altafgørende for, at vi når vores M&A-visioner,” fortæller Peter Rugaard.

Recent Posts

Følg os på LinkedIn

Vil du se, hvad Compliance Suite kan gøre for dig?

Læs mere her